Adaptasi Teori Hermann Ebbinghuas dalam Pembangunan Kaedah Murajaah Kendiri Minimum
Penulis
Muhammad Toriq Yaacob
Abstrak
Terdapat teori berkaitan ingatan yang boleh diadaptasi dalam hafazan al-Quran seperti teori yang dikemukakan oleh Hermann Ebbinghaus. Dengan adaptasi ini, satu kaedah murajaah boleh dicadangkan sebagai alternatif pengekalan hafazan al-Quran pelajar. Kajian yang menggunakan kajian perpustakaan ini bertujuan untuk mencadangkan kaedah murajaah kendiri yang paling minimum boleh dilaksanakan oleh pelajar yang menghafaz al-Quran terutama pelajar daripada sekolah tahfiz berorientasikan akademik. Dapatan kajian mengemukakan Kaedah Murajaah Kendiri Minimum (KMKM) sebagai cadangan tersebut. Melalui KMKM, pendekatan murajaah kendiri minimum berasaskan Teori Hermann Ebbinghaus boleh menjadi kaedah yang efektif dan praktikal bagi pelajar tahfiz akademik yang menghadapi kekangan masa. Kaedah ini boleh dijadikan panduan harian yang ringkas tetapi sistematik untuk pelajar mengulangkaji hafazan mereka secara konsisten, tanpa mengabaikan komitmen terhadap subjek akademik lain.
Rujukan
Ismarulyusda Ishak, Nor Malia Abdul Warif, Farah Wahida Ibrahim, Siti Nur Rasyidah Md Ramli & Sabri Mohamed (2016). Kesan Bacaan Atau Hafazan al-Quran Terhadap Kesihatan dan Tahap Kecerdasan. Memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi Selangor
Khairul Anuar Mohamad (2016). Sistem Kawalan Kualiti Huffaz. Memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi Selangor
Siti Nor Azimah Sabaruddin et al. (2016). Cabaran Pengajian Hafiz al-Quran di Kalangan Orang Kurang Upaya Penglihatan di Malaysia. Memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi Selangor.
Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi & Mohd Abdul Nasir Abd Latif (2016). Pengayaan, Pengukuhan dan Pemulihan Dalam Pembelajaran tahfiz al-Quran: Kajian di Beberapa Sekolah Tahfiz Terpilih di Kelantan. Memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi Selangor
Jaap M. J. Murre & Antonio G. Chessa. (2022) Why Ebbinghaus's
Saving Mtehod Form 1885 is a Very "Pure" Measure of Memory Performance
https://link.springer.com/article/10.3758/s13423-022-02172-3, 24 Mac 2025
Muhammad Toriq bin Yaacob & Abdul Razak bin Mohd Zain. (2017). Amalan Teknik Hafazan al-Quran di Darul Quran. Selangor.
Muhammad Toriq bin Yaacob. (2018). Pengekalan Hafazan Pelajar Semester Enam Program Pengajian Diploma Tahfiz al-Quran. Selangor.
"Hermann Ebbinghaus," Encyclopaedia Britannica, https://www.britannica.com/biography/Hermann-Ebbinghaus, 24 Mac 2025.
Henry L. Roediger, "Remembering Ebbinghaus," Contemporary Psychology: A Journal of Reviews 30, no. 7 (1985): 519-523, 2025
http://psychnet.wustl.edu/memory/wp-content/uploads/2018/04/Roediger-1985_CP.pdf, 24 Mac
Sedek Ariffin & Siti Sarah Wahidah Wahid. (2014). Kajian Metodologi Hafazan al-Quran. Universiti Malaya. Kuala Lumpur.
Khairul Anuar Mohamad (2016). Sistem Kawalan Kualiti Huffaz. Memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi Selangor
Siti Nor Azimah Sabaruddin et al. (2016). Cabaran Pengajian Hafiz al-Quran di Kalangan Orang Kurang Upaya Penglihatan di Malaysia. Memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi Selangor.
Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi & Mohd Abdul Nasir Abd Latif (2016). Pengayaan, Pengukuhan dan Pemulihan Dalam Pembelajaran tahfiz al-Quran: Kajian di Beberapa Sekolah Tahfiz Terpilih di Kelantan. Memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi Selangor
Jaap M. J. Murre & Antonio G. Chessa. (2022) Why Ebbinghaus's
Saving Mtehod Form 1885 is a Very "Pure" Measure of Memory Performance
https://link.springer.com/article/10.3758/s13423-022-02172-3, 24 Mac 2025
Muhammad Toriq bin Yaacob & Abdul Razak bin Mohd Zain. (2017). Amalan Teknik Hafazan al-Quran di Darul Quran. Selangor.
Muhammad Toriq bin Yaacob. (2018). Pengekalan Hafazan Pelajar Semester Enam Program Pengajian Diploma Tahfiz al-Quran. Selangor.
"Hermann Ebbinghaus," Encyclopaedia Britannica, https://www.britannica.com/biography/Hermann-Ebbinghaus, 24 Mac 2025.
Henry L. Roediger, "Remembering Ebbinghaus," Contemporary Psychology: A Journal of Reviews 30, no. 7 (1985): 519-523, 2025
http://psychnet.wustl.edu/memory/wp-content/uploads/2018/04/Roediger-1985_CP.pdf, 24 Mac
Sedek Ariffin & Siti Sarah Wahidah Wahid. (2014). Kajian Metodologi Hafazan al-Quran. Universiti Malaya. Kuala Lumpur.