Hala Tuju Program Huffaz Profesional di Institusi Pengajian Tinggi Malaysia: Satu Pemerhatian di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN)
Penulis
Siti Salma Mohamad Shokri
Syafawati Salihan
Muhammad Hafizan Abd Hamid
Amaluddin Arshad
Mohd Taufik Abu Hassan
Syafawati Salihan
Muhammad Hafizan Abd Hamid
Amaluddin Arshad
Mohd Taufik Abu Hassan
Abstrak
Pengajian tahfiz kini mendapat tempat bukan sahaja di peringkat sekolah rendah dan menengah, malah ia telah tumbuh bagaikan cendawan di peringkat universiti. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hala tuju program Huffaz Profesional Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) selaku Institusi Pengajian Tinggi (IPT) pertama di Malaysia yang menawarkan program bersepadu tahfiz dan profesional. Kajian ini merupakan kajian kualitatif dengan menggunakan metod analisa dokumen yang terdiri daripada jurnal, artikel, tesis dan bahan-bahan yang berkaitan. Dapatan menunjukkan, terdapat beberapa hala tuju Program Huffaz Profesional UNITEN yang dapat diketengahkan iaitu dari sudut pemantapan pengurusan program, inovasi digital pengajaran dan pembelajaran (PdP) tahfiz, pemerkasaan pembangunan kurikulum, pemerkasaan sumbangan pelajar tahfiz kepada masyarakat dan pemerkasaan tenaga pengajar tahfiz. Kajian ini diharap dapat membantu instiust pengajian tinggi yang menjalankan program tahfiz ini agar dapat menjadi panduan dalam menghadapi cabaran-cabaran yang ada di samping membangunkan modal insan yang berteraskan al-Quran.
Rujukan
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2021/08/746455/sasaran-125000-golongan-huffaz-profesional-tahun-2050. (Disiar pada24 Ogos 2021).
Kod Amalan Akreditasi Program. (2010). Agensi Kelayakan Malaysia (Malaysian Qualifications Agency, MQA). Selangor.
Abdullah Hussen, Amaluddin Arshad & Siti Salma Mohamad Shokri. (2022). Huffaz sebagai Aset Modal Insan: Pelaksanaan Strategi di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN). Jurnal 'Ulwan, ISSN: 2504-8511; E-ISSN: 2600-7843, Jilid 7 (Bil. 2) 2022: 66-77.
Azman Ab Rahman, Afaf Sukari, Nurul Nadia Nozlan, Mohamad Anwar Zakaria & Muhd. Faiz Abd. Shakor. (2020). Dasar Pemerkasaan Insitusi Tahfiz di Malaysia. The 3rd International Conference of Postgraduate Students and Academics in Syariah and Law 2020 (INPAC 2020).
Mohd Jamalil Ismail, Sabri Mohamad, Tengku Intan Zarina Tengku Puji, Nor Hafizi Yusof. (2017). Strategi Kecemerlangan Institusi Pendidikan Tahfiz Al-Quran Di Malaysia: Satu Tinjauan Literatur. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari. Vol 15 No 1 (2017). UNISZA. https://doi.org/10.37231/jimk.2017.15.1.220
Muhammad Hafizan Abd Hamid. (2019). Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Tahfiz Program Huffaz Profesional di Universiti Tenaga Nasional. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Nordin Ahmad. (2018). Perkembangan Pendidikan Tahfiz: Darul Quran Perintis Dinamik. Projek Penyelidikan Darul Quran.
Noor Hisham Md Nawi, Nur Azuki Yusuff, Mohd Binyamin Che Yaacob & Nasrul Hakim Salleh. (2014). Matlamat dan Halatuju Sistem Pengajian Tahfiz di Kelantan: Satu Pengamatan Awal. Pusat Pengajian Bahasa & Pembangunan Insaniah, Universiti Malaysia Kelantan.
Syafawati Salihan, Muhammad Hafizan Abd Hamid, Mohd Taufik Abu Hasan, Abdul Aziz Mat Isa. (2021). Peranan Zakat Dalam Pembangunan Pendidikan Tahfiz. E-proceeding 1st International e-Conference Of Ulul Albab (e-ICUA). Pusat Ulul Albab UPSI. 218-224.
Yaacob Yusoff. (2017). Dasar Pendidikan Rabbani Kelantan. Proceedings of the International Conference on Islam, Development and Social Harmony in Southeast Asia 2017. Universiti Kebangsaan Malaysia
Siti Rashidah Abd Razak. (2020). Isu Pendidikan Guru Tahfiz:Pengetahuan Pedagogi dan Amalan dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran di Pusat Tahfiz Persendirian di Selangor.Islamiyyat 42 Isu Khas. 101 - 106.
Muhammad Zulhimi Haron, Mohd Muslim Md Zalli, Siti Noor Aneeis Hashim, Ahmad Rusli Abdul Gani & Ismail Salleh. (2020).Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Berteknologi dalam Pengajaran Guru Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA), Jurnal al-Hikmah 2020, 13.
Fatin Izati Mohd Taher. (2021). Pendidikan Digital Era RI 4.0 dalam Pendidikan Islam. International Conference On Syariah & Law2021(ICONSYAL 2021)-Online Conference 6th APRIL 2021
Zawiyah M Yusof & Nur Hidayati Mohammad. (2014). Rangka Kerja Pengurusan Rekod Elektronik Pelajar Kolej Vokasional Di Malaysia. Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia Asia-Pasifik Vol. 3 No. 2, December 2014: 27 - 46 e-ISSN: 2289-2192.
Kod Amalan Akreditasi Program. (2010). Agensi Kelayakan Malaysia (Malaysian Qualifications Agency, MQA). Selangor.
Abdullah Hussen, Amaluddin Arshad & Siti Salma Mohamad Shokri. (2022). Huffaz sebagai Aset Modal Insan: Pelaksanaan Strategi di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN). Jurnal 'Ulwan, ISSN: 2504-8511; E-ISSN: 2600-7843, Jilid 7 (Bil. 2) 2022: 66-77.
Azman Ab Rahman, Afaf Sukari, Nurul Nadia Nozlan, Mohamad Anwar Zakaria & Muhd. Faiz Abd. Shakor. (2020). Dasar Pemerkasaan Insitusi Tahfiz di Malaysia. The 3rd International Conference of Postgraduate Students and Academics in Syariah and Law 2020 (INPAC 2020).
Mohd Jamalil Ismail, Sabri Mohamad, Tengku Intan Zarina Tengku Puji, Nor Hafizi Yusof. (2017). Strategi Kecemerlangan Institusi Pendidikan Tahfiz Al-Quran Di Malaysia: Satu Tinjauan Literatur. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari. Vol 15 No 1 (2017). UNISZA. https://doi.org/10.37231/jimk.2017.15.1.220
Muhammad Hafizan Abd Hamid. (2019). Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Tahfiz Program Huffaz Profesional di Universiti Tenaga Nasional. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Nordin Ahmad. (2018). Perkembangan Pendidikan Tahfiz: Darul Quran Perintis Dinamik. Projek Penyelidikan Darul Quran.
Noor Hisham Md Nawi, Nur Azuki Yusuff, Mohd Binyamin Che Yaacob & Nasrul Hakim Salleh. (2014). Matlamat dan Halatuju Sistem Pengajian Tahfiz di Kelantan: Satu Pengamatan Awal. Pusat Pengajian Bahasa & Pembangunan Insaniah, Universiti Malaysia Kelantan.
Syafawati Salihan, Muhammad Hafizan Abd Hamid, Mohd Taufik Abu Hasan, Abdul Aziz Mat Isa. (2021). Peranan Zakat Dalam Pembangunan Pendidikan Tahfiz. E-proceeding 1st International e-Conference Of Ulul Albab (e-ICUA). Pusat Ulul Albab UPSI. 218-224.
Yaacob Yusoff. (2017). Dasar Pendidikan Rabbani Kelantan. Proceedings of the International Conference on Islam, Development and Social Harmony in Southeast Asia 2017. Universiti Kebangsaan Malaysia
Siti Rashidah Abd Razak. (2020). Isu Pendidikan Guru Tahfiz:Pengetahuan Pedagogi dan Amalan dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran di Pusat Tahfiz Persendirian di Selangor.Islamiyyat 42 Isu Khas. 101 - 106.
Muhammad Zulhimi Haron, Mohd Muslim Md Zalli, Siti Noor Aneeis Hashim, Ahmad Rusli Abdul Gani & Ismail Salleh. (2020).Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Berteknologi dalam Pengajaran Guru Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA), Jurnal al-Hikmah 2020, 13.
Fatin Izati Mohd Taher. (2021). Pendidikan Digital Era RI 4.0 dalam Pendidikan Islam. International Conference On Syariah & Law2021(ICONSYAL 2021)-Online Conference 6th APRIL 2021
Zawiyah M Yusof & Nur Hidayati Mohammad. (2014). Rangka Kerja Pengurusan Rekod Elektronik Pelajar Kolej Vokasional Di Malaysia. Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia Asia-Pasifik Vol. 3 No. 2, December 2014: 27 - 46 e-ISSN: 2289-2192.